![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgYyW0kZk534-fHiXxO06SMqct0ZFRhlt3v5n7jgoqdsuWm4vfN7yu3CUTNi_qbiO6t98NZ5ga4VAZqxaVG-CWQCUfdslYATQmTsXDrXcSdu3xsGtGo5cOSv-vfS93-VYu_sbZCxKMzBA0/s320/mobilephoneshop.jpg)
Nokia, Sony Ericsson, Motorola en andere fabrikanten houden hun hart vast voor 2009. Ze gaan uit van afnemende verkopen. Consumenten stellen de aanschaf van een nieuwe mobiele telefoon langer uit. Vooral Motorola en Sony Ericsson krijgen het zwaar, zo voorspelt de Wall Street Journal. De iPhone en Blackberry uit het hogere marktsegment lijken de dans te onspringen, evenals de fabrikanten die in het allergoedkoopste segment zitten. Het Finse Nokia heeft zijn verwachtingen naar beneden bijgesteld. Nokia, de grootste mobieltjesaanbieder ter wereld, is verantwoordelijk voor vier van elke tien verkochte mobieltjes. Het bedrijf gaat uit van een afzet van 1,24 miljard mobiele telefoons in 2008, in plaats van de eerder voorspelde 1,26 miljard.
De financiƫle crisis is onder meer voelbaar in Europa. Producenten hebben in het derde kwartaal dit jaar 45,8 miljoen mobiele apparaten afgezet, 8% minder in vergelijking met het derde kwartaal 2007. Het derde kwartaal kent, gezien de daarop volgende feestdagen, normaliter gezien een toename van zo`n 20% ten opzichte van het tweede kwartaal. Dit jaar is de stijging blijven steken op 5,1%.
Gaat u zelf ook de aankoop van een nieuwe GSM uitstellen? Of gaat u nog steeds een nieuw toestel kopen als u nog een vrij goed toestel hebt? Laat me uw reacties weten.
9 opmerkingen:
Mja misschien zijn de winkels die gsm's verkopen niet erg goed bezig.
Ze sturen mij reclame om een nieuwe gsm te kopen, terwijl deze nog vrij nieuw is. Ongeveer €35 overname terwijl ik mijn huidige gsm zowat een jaar terug €150 heb betaald. Ik denk dat deze stunt het omgekeerde effect kan hebben, omdat je weet dat het met de laatste nieuwe reeks toch weer hetzelfde gaat zijn.
Ik denk dat de mensen (vooral jongeren) misschien toch geneigd zijn om de aankoop van een laatste nieuw toestel uit te stellen omwille van de crisis.
Ik denk dat vrij veel jongeren vroeger een nieuwe gsm aankopen dan eigenlijk nodig is. Ze zijn gewoon te nieuwsgezind en zijn na een jaar hun model beu of hebben een leukere op het oog. Zeker nu met de feestdagen zullen er wel weer veel gsm's verkocht worden. Jongeren kunnen dan een 'duurder kado' vragen aan de ouders/familie en zo moeten ze het zelf niet betalen.
Lynn Wouters
3 Marketing
Misschien is er een procentuele daling, omdat de mensen tevreden zijn over hun gsm. Daarom gaan ze niet zo snel een nieuwe kopen.
Volgens mij zullen de verkopen niet dalen tijdens de feestdagen.
Ik denk persoonlijk dat er toch veel gsm's onder de kerstboom gaan liggen. Want tijdens de feestdagen komen er weer veel nieuwe modellen uit en dan gaan toch veel mensen dat nieuwe model willen hebben.
Volgens mij besparen mensen eerder op voeding dan op 'luxe' zoals gsm's.
Nu met de feestdagen in het vooruitzicht, denk ik niet dat mensen gaan besparen op gsm's.
Op dit moment zal ik nog steeds een nieuwe gsm kopen die me aanstaat. Maar ik weet niet of dit zal blijven.
Zolang de gsm de functies heeft die ik nodig heb, is dit voor mij voldoende. Ik koop sowieso geen 'extreem' dure modellen.
Een reactie posten